Torna

El Govern informa de la troballa a Menorca del tercer niu de tortuga marina d'aquesta temporada a les Illes Balears

- 30/10/2025

10/10/2025

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural ha informat de la troballa a Menorca del tercer niu de tortuga marina d'aquesta temporada a les Illes Balears. Aquest dimecres, 8 d'octubre, es va detectar un exemplar nounat de l'espècie Caretta caretta a Cala Calderer, al terme municipal des Mercadal. La descoberta es va produir després que dimecres horabaixa, arran de l'avís per part del personal de l'hotel Vestige Son Ermità, 
tècnics del Centre de Recuperació de Fauna Silvestre de Menorca (COFIB) es desplacessin fins a Cala Calderer amb l'objectiu de cercar possibles indicis d'un niu a la zona. Durant aquesta inspecció es van identificar nombrosos rastres de nounats de tortuga marina a l'arena i, davant aquests fets, el personal del Departament de Fauna Marina del COFIB de Mallorca es va traslladar ahir fins a la zona. Finalment, es va poder localitzar el niu.

El resultat ha estat la troballa de 25 nounats de tortuga marina vius, quatre ous encara per descloure i 66 ous ja desclosos, d'on haurien sortit les tortugues nascudes prèviament. Aquests nounats han estat traslladats a les instal·lacions de l'IRFAP-LIMIA, a Mallorca, per formar part del programa de Head Starting, en el qual romandran durant uns 10 mesos abans de ser introduïts al mar. Els ous sense fer eclosió han estat traslladats a una incubadora artificial per controlar la seva evolució.

Cal remarcar la col·laboració de l'hotel, que ha estat clau per fer possible l'accés dels tècnics a la cala —una zona de difícil accés i d'elevat valor natural—, facilitant els mitjans necessaris perquè el personal especialitzat pogués arribar-hi amb seguretat i dur a terme les tasques de comprovació i exhumació del niu.

Amb aquesta troballa, ja són tres els nius de tortuga marina localitzats aquesta temporada a les Illes Balears, fet que apunta l'arxipèlag com una zona de nidificació rellevant per a l'espècie a la Mediterrània occidental. Amb nius registrats a Mallorca, Eivissa i ara també a Menorca, gairebé cada illa ha acollit enguany un punt de posta de Caretta caretta. En el cas de Menorca, en concret, és el tercer niu detectat, ja que l’any 2020 es van localitzar dos casos de nidificació a l’illa.

El Govern recorda que es tracta d'una espècie vulnerable i protegida, per la qual cosa és fonamental avisar immediatament al 112 davant qualsevol indici —ja sigui una tortuga marina fent un niu, un rastre, o, com en aquest cas, la troballa de nounats a la platja—. Aquesta informació és clau per garantir la seva protecció a les Illes Balears, així com per seguir de manera rigorosa l'evolució de les nidificacions, orientar les mesures de conservació i augmentar el coneixement científic sobre l'espècie a la Mediterrània occidental.

IMATGES RELACIONADES


Comparteix