SEGURETAT: Mesures de control, restricció i tancament
Eclipsi del 12 d'agost: consultau les restriccions a la mobilitat
El dispositiu regula l'accés als punts amb més afluència perquè pugueu viure l'eclipsi amb tranquil·litat. Consultau aquí en què consisteixen les restriccions i els accessos regulats a cada illa.
Information in English Informationen auf Deutsch
Darrera hora
Principals carreteres i accesos tallats.
Mallorca
Carreteres
- Ma-10, Serra de Tramuntana.
- Andratx-Sant Elm
- Cap Blanc
- Sant Salvador
- Artà Betlem
- Cap de Ses Salines.
- Es Trenc
APARCAMENTS I ACCESSOS
- Aparcaments de Cala Tuent i sa Calobra plens i accés per carretera tallat.
- Accés al Port des Canonge tallat.
- Accés al Port de Valldemossa tallat.
- Accés al cap de Ses Salines tallat.
Menorca
- Punta Nati.
- El Toro.
- Cap de Cavalleria.
Eivissa
- Cala d'Hort.
- Cala Tarida.
- Camí de cala Comte.
- Camí de cala Bassa.
- Camí de cala d'Hort.
- Camí de Cala Tarida.
Formentera
Cap de Barbaria.
Per què aquestes restriccionS
Avui les Illes Balears viuran un eclipsi solar total que atraurà milers de persones cap a la costa, els miradors i els espais naturals. Per salvaguardar la seguretat viària i evitar el col·lapse dels accessos, el Govern ha preparat, de manera coordinada amb els ajuntaments i els serveis d'emergència, un dispositiu de seguretat pública i de protecció del territori.
El dispositiu no tanca les illes ni impedeix moure's: es tallarà o es regularà el trànsit als accessos d'una vintena de carreteres que porten a espais naturals, fars, miradors i platges, perquè no es col·lapsin i perquè els serveis d'emergència hi puguin arribar sempre que calgui. Durant les hores de restricció no s'hi podrà accedir amb vehicle o l'accés quedarà limitat, tret dels col·lectius exceptuats que s'indiquen més avall.
Quan i ON s'apliquen
Les restriccions de pas als vehicles de motor, inclosos les motocicletes i els ciclomotors, a les vies urbanes i a les interurbanes que discorren pels llocs afectats, s'apliquen a tot el territori de les Illes Balears. Amb caràcter general, són efectives avui, de les 15.00 a les 21.00 hores.
Això no obstant, els talls i les restriccions de pas es poden aplicar fora d'aquest dia o d'aquesta franja horària, abans de les 15.00 hores o després de les 21.00 hores, per motius de seguretat pública. És el cas de la Platja de Palma, on les restriccions són efectives a partir de les 8.00 hores d'avui. A Santa Ponça, les restriccions van començar un dia abans, l'11 d'agost.
Igualment, es poden avançar, prolongar o ampliar les restriccions quan les forces i cossos de seguretat detectin problemes greus de circulació o d'obstaculització de la via pública, quan els aparcaments habilitats hagin assolit la capacitat màxima o quan concorrin altres circumstàncies que ho justifiquin.
Qui hi podrà accedir: les excepcions
L'accés a les zones restringides estarà permès exclusivament als col·lectius següents, sempre que s'acrediti degudament pels mitjans adequats.
| Qui hi pot accedir | Acreditació i condicions |
|---|---|
| Residents | DNI o certificat de resident. |
| Persones que acreditin tenir habitatge a la zona afectada | Rebut de l'IBI, còpia de l'escriptura o rebuts d'electricitat o d'aigua, a nom de la persona que hi vol accedir. |
| Treballadors dels establiments de la zona afectada | Contracte de treball, certificat de l'empresa o nòmines. |
| Transport públic (taxis, VTC i bus TIB) | — |
| Transport discrecional a establiments públics | Amb reserva. Només servei d'acompanyament o de recollida: els vehicles no poden quedar estacionats durant l'estada. |
| Clients d'establiments hotelers o allotjaments similars de la zona restringida | Documentació de la reserva. Servei d'acompanyament o de recollida: els vehicles no poden quedar aparcats durant l'estada. Es recomana que els establiments ofereixin un transport alternatiu al vehicle privat del client (taxis, VTC, autobusos o minibusos llançadora, entre d'altres). |
| Clients de serveis de restauració | Acreditació de la reserva de l'establiment i estacionament assegurat. Servei d'acompanyament o de recollida: els vehicles no poden quedar aparcats durant l'estada. Es recomana que els establiments ofereixin un transport alternatiu al vehicle privat del client (taxis, VTC, autobusos o minibusos llançadora, entre d'altres). |
| Vehicles d'emergències i transport sanitari programat | — |
| Serveis públics essencials | — |
| Altres vehicles | Els que consideri rellevants i autoritzi l'autoritat competent. |
- Els proveïdors de mercaderies no tenen permès l'accés a les vies subjectes a restricció durant els períodes en què estiguin tancades a la circulació.
- La sortida dels vehicles de la zona restringida no està subjecta a les restriccions indicades.
Dispositius especials: Platja de Palma, Santa Ponça, Felanitx i ciutadella
Platja de Palma
restriccions des de les 08.00 h
L'Ajuntament de Palma activarà un operatiu especial: habilitarà corredors segurs, reforçarà el transport públic i restringirà el trànsit i l'estacionament a Platja de Palma des de les 08.00 h, per garantir l'accés als hospitals i a l'aeroport. Triau una pestanya per veure'n el detall:
Horaris i afectacions
Les mesures inclouen el tancament de les sortides 6, 7A, 8, 11 i 12 de la Ma-19 en sentit Llucmajor. Des de les 08.00 h i fins a les 12.00 h, només poden accedir a Platja de Palma els residents, els treballadors acreditats i els clients d'allotjaments amb aparcament; per accedir-hi cal una acreditació que ho certifiqui.
A partir de les 12.00 h, el tancament s'estén als vehicles, tret de les excepcions que s'indiquin. El bosc de Bellver queda tancat tota la jornada.
Les persones que es desplacin amb transport públic, a peu o en bicicleta no necessiten cap credencial.
Acreditacions
Per accedir amb vehicle privat fins a les 12.00 h, els treballadors de la zona i els clients d'establiments amb aparcament reservat necessiten una credencial amb codi QR. S'obté en tres passos:
- L'establiment es dona d'alta amb el formulari d'alta d'establiments habilitat per l'Ajuntament i, si té places d'aparcament privat, n'indica el nombre. La validació la fa Protecció Civil municipal i no és immediata.
- Un cop autoritzat, l'establiment rep un enllaç per registrar els treballadors i, si té aparcament, també els clients que hi hagin d'accedir amb vehicle. També s'hi pot accedir directament amb el formulari de registre de treballadors i clients.
- Completat el registre, el sistema envia automàticament la credencial amb codi QR al correu de l'establiment i del treballador o client. Es recomana imprimir-la i col·locar-la al tauler del cotxe; l'haureu de mostrar en paper o al mòbil als controls policials.
El registre és obert fin avui. Consultes: Oficina del Districte, 971 22 58 92.
Normes a la platja
Obligacions
- Mantenir net l'entorn i recollir els residus.
- Respectar la senyalització sobre les condicions del bany.
- Emprar exclusivament ulleres o filtres homologats per observar directament l'eclipsi.
Prohibicions
- Llançar petards o qualsevol altre material pirotècnic.
- Ocupar els accessos d'emergència i els passadissos de salvament.
- Introduir recipients de vidre, tassons de vidre o objectes tallants o potencialment perillosos a la zona d'arena.
- Encendre fogueres, barbacoes o qualsevol element que generi flames.
- Consumir begudes alcohòliques quan alterin la convivència.
- Instal·lar carpes, tendes de campanya o estructures similars, més enllà del para-sol de platja.
- Practicar el nudisme integral a la zona de la platja.
- Emprar altaveus o equips de música que puguin molestar la resta d'usuaris.
Recomanacions
- Evitau que els menors de 6 anys observin directament l'eclipsi, encara que duguin ulleres homologades.
- Duis roba lleugera i de colors clars, gorra o capell, crema de protecció solar i aigua suficient per hidratar-vos.
- Evitau l'exposició al sol entre les 12.00 i les 17.00 h, especialment els infants i la gent gran, i evitau anar a l'arena amb infants que necessitin cotxet.
- Si notau mareig, mal de cap, debilitat, confusió o nàusees, deixau l'exposició al sol, cercau una zona d'ombra o demanau assistència sanitària.
Preguntes freqüents
Si no som resident, només hi puc accedir si tenc credencial?
No: també s'hi pot accedir amb transport públic, a peu i amb bicicleta. La credencial només cal per accedir-hi amb vehicle privat.
S'han de registrar tots els clients i treballadors?
No: només els que vulguin accedir-hi amb vehicle privat i sempre que l'establiment tengui places d'aparcament privades.
Per a l'accés dels treballadors, cal que l'establiment tengui aparcament privat?
No: l'accés dels treballadors no depèn dels aparcaments.
Només pot accedir al vehicle la persona titular del registre?
No: hi poden accedir més persones, sempre que dins el vehicle hi vagi la persona titular del registre.
Amb la credencial, es pot entrar tantes vegades com es vulgui a la zona de platja?
No: hi ha un límit de dues entrades; a partir d'aquí, l'accés queda bloquejat.
Les dades del registre són públiques?
No: només les poden consultar els agents dels controls i les persones encarregades de validar-les, sempre en l'exercici de la seva funció.
Si no som resident i no tenc credencial, però tenc una urgència, hi podré accedir?
Sí, sempre que ho acrediteu al control policial i la justificació respongui a una urgència o una necessitat inajornable. L'accés queda supeditat a la decisió final dels agents del control.
Les empreses externes (repartidors, instal·ladors, manteniment...) hi podran accedir?
Sí, però només si van a fer feina a un establiment de la zona i s'hi registren com a treballadors d'aquell establiment. Els particulars no hi poden accedir per aquesta via. Es recomana ajornar a una altra data totes les feines programades per a aquell dia.
Com puc accedir a un centre mèdic de la zona de Platja de Palma?
Presentant als controls el justificant de la cita o de l'ingrés, tant si sou pacient com si sou visitant.
Felanitx
zona d'observació: Son Matamoros Sant Salvador tancat des de les 15.00 h
El Circuit de Son Matamoros és una de les zones d'observació habilitades a Mallorca, per la capacitat d'aforament, la facilitat de control dels accessos i l'ampli horitzó cap a l'oest, imprescindible per observar un fenomen que es produirà amb el sol molt baix. En paral·lel, l'accés rodat al puig de Sant Salvador queda tancat. Triau una pestanya per veure'n el detall:
Zona d'observació: Circuit de Son Matamoros
L'aforament del recinte està limitat a un màxim de 800 vehicles. Un cop assolida aquesta capacitat, se'n tancaran els accessos.
Per facilitar l'arribada de les persones que hi vagin a peu des del nucli urbà, la velocitat màxima de la carretera d'accés es reduirà a 20 km/h durant dues o tres hores.
El punt d'observació disposarà d'ambulància, lavabos portàtils, punts de venda d'aigua i un reforç de seguretat privada per guiar el públic i controlar-ne els accessos.
Puig de Sant Salvador: accés tancat
L'accés rodat al puig de Sant Salvador queda completament tancat a partir de les 15.00 h. Només s'hi permet el pas dels vehicles dels clients amb reserva a l'hotel.
El santuari no és un lloc adequat per observar l'eclipsi, perquè no hi ha visibilitat suficient. Us demanam que no us hi desplaceu i que eviteu col·lapsar les vies principals de la comarca.
Normes i recomanacions
Prohibicions
- Prohibició absoluta de fumar a tot el recinte, per les altes temperatures i el risc d'incendi.
- Deixar-hi cap casta de residu, especialment vidres o plàstics.
Recomanacions
- Si podeu observar l'eclipsi des de ca vostra, feis-ho: és la manera més segura d'evitar desplaçaments i col·lapses.
- Emprau exclusivament ulleres d'observació solar homologades segons la norma ISO 12312-2.
Dispositiu de seguretat
La Policia Local doblarà els serveis habituals, amb deu efectius, i el dispositiu es completa amb el màxim desplegament disponible de la Guàrdia Civil, de Protecció Civil i amb seguretat privada.
Horaris de l'eclipsi
| Fase | Hora |
|---|---|
| Inici de la fase parcial | 19.38 h |
| Totalitat (durada aproximada d'un minut i mig) | 20.31 h |
| Final del fenomen, coincidint amb la posta de sol | 20.49 h |
Santa Ponça (Calvià)
actiu 24 h abans (dia 11)
Horaris i aforament
Santa Ponça és Zona d'Observació Oficial. El dispositiu s'activà 24 h abans (dia 11). Es controla l'aforament i, un cop assolida la capacitat màxima, se'n tanca l'accés.
Accessos i excepcions
No es permet l'accés al Puig de sa Morisca ni a miradors com El Toro i les Illes Malgrats. Els residents i qui acrediti un desplaçament justificat hi poden accedir.
Ciutadella
zones d'observació: trànsit tancat des de les 17.00 h
Zones d'observació
L'Ajuntament ha establert com a zones oficials d'observació Cala en Blanes, Son Oleo-Son Blanc, Cala Blanca (zones B i C) i el passeig marítim de Cap d'Artrutx, amb control de la Policia Local. A la plaça des Born s'instal·larà una pantalla per seguir l'eclipsi en directe.
Horaris i tancaments
L'accés de vehicles al far de Punta Nati queda tancat des de les 8.00 h. A les zones d'observació, el trànsit es tanca a partir de les 17.00 h, horari que es pot avançar segons l'afluència. Hi ha controls de la Policia Local també als punts sensibles: Cala Morell, el far de Punta Nati i el Pont d'en Gil.
Punts amb trànsit regulat, illa per illa
Desplegau cada illa per consultar el mapa, les vies i els trams amb el trànsit regulat.
Mallorca
- Punt d'observació
- Punt de control
- Restricció viària
| Localitat | Carretera o via | Tram afectat |
|---|---|---|
| Algaida (Randa) | Ma-5018 | Del p. k. 0,300 al 5,000. |
| Andratx |
Ma-10 Ma-1030 |
P. k. 111,000. Del p. k. 3,900, rotonda amb la Ma-1050, fins a Sant Elm. |
| Artà (ermita de Betlem) | Ma-3333 | Del p. k. 5,000 al 8,000. |
| Banyalbufar (port des Canonge) | Ma-10 i camí des Port des Canonge | Del p. k. 80,000 de la Ma-10 fins al port des Canonge. |
| Caimari | Ma-2130 | Del p. k. 7,000 al 15,000. |
| Deià | Ma-10 i carretera de cala Deià | Del p. k. 61,200 de la Ma-10 fins a cala Deià. |
| Escorca | Ma-2141 | Del p. k. 0,000 al 13,000. |
| Esporles | Ma-10 | P. k. 79,100, encreuament amb la Ma-1100. |
| Felanitx (puig de Sant Salvador) | Ma-4011 | Del p. k. 0,100 al 5,000. |
| Fornalutx | Ma-10 | P. k. 47,500. |
| Llucmajor | Ma-6014 |
P. k. 9,000, sortida de la urbanització Badia Blava; p. k. 9,650, sortida de la urbanització Badia Gran, p. k. 18,400, sortida cap al far des Cap Blanc. |
| Palma | Ma-19 | Sortides 6, 7A i 8. |
| Petra (ermita de Bonany) | Camí de Bonany | Des del nucli urbà de Petra fins a l'ermita de Bonany. |
| Pollença |
Ma-10 Ma-10 Ma-2210 |
P. k. 0,600 p. k. 5,000. Del p. k. 2,000 al 19,200. |
| Ses Salines | Ma-6110 | Del p. k. 0,000 al 9,000. |
| Sóller |
Ma-10 Ma-2124 |
P. k. 52,750. Del p. k. 0,000 al 4,900. |
| Valldemossa |
Ma-10 Ma-1131 |
P. k. 71,000. Del p. k. 0,000 fins al port de Valldemossa. |
Menorca
- Punt d'observació
- Punt de control
- Restricció viària
| Localitat | Carretera o via | Tram afectat |
|---|---|---|
| Ciutadella | CF-5 | Del p. k. 0,000 al 4,822. |
| Es Mercadal |
CF-3 Me-13 Camí de Tramuntana |
Del p. k. 0,000 al 4,300. Del p. k. 0,000 al 3,400. Accés des des Mercadal, del p. k. 0,000 fins al p. k. 8,200 de la Me-15. |
Eivissa
- Punt d'observació
- Punt de control
- Restricció viària
| Localitat | Carretera o via | Tram afectat |
|---|---|---|
| Sant Josep de sa Talaia |
Camí de cala Comte Camí de cala Bassa Camí de cala d'Hort Camí de cala Tarida |
Del p. k. 0,000 al 7,750. Del p. k. 0,000 al 8,100. Del p. k. 0,000 al 5,000. Del p. k. 0,000 al 8,000. |
Formentera
- Punt d'observació
- Punt de control
- Restricció viària
| Localitat | Carretera o via | Tram afectat |
|---|---|---|
| Sant Francesc | PMV-820.1 | Del p. k. 2,500 al 8,500. El tram es bifurca cap al cap de Barbaria i cap a cala Saona. |
Ibiza
- Punto de observación
- Punto de control
- Restricción viaria
| Localidad | Carretera o vía | Tramo afectado |
|---|---|---|
| Sant Josep de sa Talaia |
Camino de cala Comte Camino de cala Bassa Camino de cala d'Hort Camino de cala Tarida |
Del p. k. 0,000 al 7,750. Del p. k. 0,000 al 8,100. Del p. k. 0,000 al 5,000. Del p. k. 0,000 al 8,000. |
Enllaços relacionats
Imatges relacionades


Comparteix











