29/02/2024 Arriba a Mallorca el primer dels cincs nous trens d’SFM adquirits amb el fons REACT-EU

 

El contracte amb Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) per a la fabricació dels cinc trens elèctrics de quatre cotxes cada un, i el manteniment d’aquests durant el termini de garantia, ha suposat una inversió de 54.653.612 euros (amb l’IVA exclòs), dels quals el 90 % prové del fons REACT-EU, constituït per a la recuperació econòmica arran de la crisi de la COVID-19.

La conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat ha recordat que està previst que les quatre unitats restants vagin arribant progressivament entre els mesos de març i juny. Així, amb la incorporació  d’aquests cinc nous trens, que s'afegeixen a la flota actual d’SFM i han estat adquirits amb fons europeus, possibilitaran l’ampliació tant dels horaris com de les freqüències del servei.

Es tracta d’uns trens de darrera generació, composts per quatre cotxes (vagons) cadascun i que disposen d'avanços en molts d’aspectes respecte als de la flota actual d’SFM.

En primer lloc, l'estructura és d'alumini, la qual cosa fa que el pes sigui menor i, per tant, consumeixen menys energia i són més eficients; d'altra banda, són quatre metres més llargs i ofereixen una mica més de capacitat respecte dels anteriors, i, al seu torn, hi ha més espais reservats per a bicicletes en l’interior.

Una diferència significativa respecte els de la sèrie 8100 actuals és que els nous disposen de tres portes d'entrada per cada costat del vagó, la qual cosa facilita l'accés del passatge i una major agilitat en la càrrega i descàrrega dels viatgers.

Electrònicament més avançats, també estan dotats de millors sistemes de seguretat elèctrica, que aporten una major fiabilitat i agilitat davant de possibles incidències.

S'han millorat igualment els dispositius interiors d'informació al viatger i, quant als circuits de videovigilància interior de les unitats, hi ha una novetat important i és que es podrà visualitzar en temps real tot el que esdevengui a l'interior dels trens des del centre de control de trànsit d’SFM. Cal destacar també que alguns dels avanços electrònics que inclouen les noves unitats es podran replicar als trens de la flota actual, la qual cosa suposarà que tota la flota millorarà en aspectes de seguretat i fiabilitat.

La nova unitat que ha arribat avui a Mallorca ja ha superat les primeres proves de funcionament en les instal·lacions de CAF al País Basc i ara s'inicia un període en el qual s'han de continuar fent diferents proves de circulació conforme als estrictes protocols de seguretat. La previsió és que aquest primer tren pugui entrar en servei durant el mes de juny per donar resposta a les necessitats actuals d’SFM.

 

Links d'interés: