Nova sol·licitud d’arbitratge de consum
ACCÉS AL PROCEDIMENT "SOL·LICITUD D’ARBITRATGE DE CONSUM"
SOL·LICITUD D’ARBITRATGE DE CONSUM
Les persones consumidores i usuàries poden sol·licitar l'arbitratge de consum quan hagin comprat un bé o contractat un servei a una empresa o professional i considerin que s'han vulnerat els seus drets reconeguts legal o contractualment.
Per a més informació sobre els requisits per a accedir a l'arbitratge de consum o sobre les peculiaritats del procediment arbitral, podeu consultar l'apartat «Procediment arbitral».
RECLAMACIÓ PRÈVIA A L’EMPRESA ABANS DE PRESENTAR UNA SOL·LICITUD D’ARBITRATGE DE CONSUM
Abans de presentar una sol·licitud d'arbitratge és necessari que la persona consumidora o usuària formuli una reclamació prèvia a l'empresa amb la qual té un conflicte per intentar arribar a una solució. Per a això, pot dirigir-se a l'empresa a través dels mitjans que aquesta posi a l'abast dels consumidors: directament en l'establiment, per correu electrònic, per correu postal etc.
Si la persona consumidora o usuària no està conforme amb la solució proposada per l'empresa o no obté resposta en el termini d'un mes des de la presentació de la reclamació, pot presentar la sol·licitud d'arbitratge davant la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears.
REQUISITS DE LA SOL·LICITUD D’ARBITRATGE DE CONSUM
La Junta Arbitral de Consum facilita un model de sol·licitud d'arbitratge per a iniciar el procediment.
En la sol·licitud d'arbitratge s’han d'incloure les dades següents:
- Dades personals de la persona reclamant: s’han d’indicar les dades identificatives i de contacte de la persona reclamant. També s’ha de fer constar la forma en què vol que l’Administració li remeti les notificacions, que pot ser a través de correu postal o de manera telemàtica a través del sistema Cl@ve. En aquest cas, el consumidor rebrà un avís al correu electrònic perquè accedeixi a la seva carpeta ciutadana.
Per a més informació, consultau l’enllaç següent:
https://clave.gob.es/clave_Home/clave.html
Es pot sol·licitar l'alta en el sistema Cl@ve en les oficines habilitades per a això, mitjançant la selecció del servei «Gestió Cl@ve»:
https://ac.fundaciobit.org/citaregistro/reservar-cita;lang=ct
Si la sol·licitud d'arbitratge es formula mitjançant representant, ha d'acreditar-se la representació per qualsevol mitjà habilitat a aquest efecte.
En cas de sol·licitar un arbitratge en nom d'una comunitat de propietaris o d'una associació, és necessari aportar:
- L'autorització de representació de la persona que signa la sol·licitud (acta de nomenament, estatuts, escriptura, etc.).
- La voluntat de sotmetre's a arbitratge (per exemple, acord en acta de la comunitat de propietaris).
- Dades de l’empresari reclamat: És important fer constar totes les dades identificatives i de contacte de l'empresa. En cas que el consumidor no disposi de tota la informació, ha d’aportar qualsevol dada que pugui resultar d'interès per a la completa identificació i localització de l'empresari reclamat.
- Descripció dels fets que motiven la controvèrsia: pagades; la resolució o la rescissió del contracte; l'anul·lació d'un deute; el compliment de les condicions pactades en la contractació, la venda o la prestació del servei; el compliment dels drets reconeguts a les persones consumidores o usuàries, etc.
- Pretensions i, si pertoca, els fonaments en què es basa la seva petició: solució que es vol obtenir, com ara la restitució, el canvi o la reparació del bé adquirit; el reintegrament de les quantitats pagades; la resolució o la rescissió del contracte; l’anul·lació d’un deute; el compliment de les condicions pactades en la contractació, la venda o la prestació del servei, o el compliment dels drets reconeguts a les persones consumidores o usuàries, entre d’altres.
Si la reclamació és econòmica, se n’ha de fixar la quantia.
- Documentació i/o proves dels fets que motiven la sol·licitud: Juntament amb la sol·licitud han de presentar-se els documents i proves que siguin necessaris per al coneixement i solució del litigi, com ara:
- La resposta de l'empresari a la reclamació presentada pel consumidor o, en cas que la reclamació no s’hagi atès transcorregut un mes des de la presentació, s'aportarà acreditació d'haver intentat la comunicació amb l’empresari.
- La documentació sobre la relació de consum objecte de litigi, com ara contractes, factures, pressupostos, rebuts, comprovants, publicitat, fullets, fotografies, informes pericials, etc.
- Si n’és el cas, conveni arbitral.
FORMA DE PRESENTACIÓ DE LA SOL·LICITUD D’ARBITRATGE DE CONSUM
Per presentar una sol·licitud d’arbitratge s’ha de tenir en compte la informació següent:
- Les persones físiques: poden fer-ho a través del registre telemàtic, registre presencial o oficina de Correus.
- Les persones jurídiques (o si es tracta de qualsevol dels subjectes inclosos en l’article 14 de la Llei 39/2015): és obligatòria la presentació telemàtica.
D'acord amb aquestes consideracions, la sol·licitud d'arbitratge es pot presentar a la Junta Arbitral de Consum de les Illes Balears, segons correspongui, per una d’aquestes vies:
a) de forma telemàtica
A través del procediment «Sol·licitud d’arbitratge de consum» de la seu electrònica, seleccionant el tràmit «Sol·licitud d’arbitratge de consum», que trobareu a l’enllaç següent: https://www.caib.es/seucaib/ca/tramites/tramite/620603/
b) Presencialment
La sol·licitud d'arbitratge es pot presentar en una oficina de registre. Algunes oficines atenen amb cita prèvia web. Es recomana consultar-ne el directori actualitzat en aquest enllaç: https://www.caib.es/sites/atenciociutadania/ca/l/oficines/
Per reservar dia i hora en les oficines en les quals es requereix cita prèvia per a registrar documents, es pot accedir al sistema a través de l’enllaç següent: https://ac.fundaciobit.org/citaregistro/reservar-cita;lang=ct
Per a més informació sobre les oficines de registre de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, podeu consultar aquest enllaç: https://www.caib.es/sites/atenciociutadania/ca/pagina_dinici-21357/
Les oficines de registre de les oficines de consum de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum atenen en horari de 9 a 14 h i s’ubiquen a:
Mallorca
Oficina de Consum
C/ de Jesús, 38 A
07010 Palma
Telèfon: 971 17 79 79
Aquesta oficina atén amb cita prèvia web. Per tal de reservar dia i hora per registrar-hi documents, es pot accedir al sistema a través de l’enllaç següent: https://ac.fundaciobit.org/citaregistro/reservar-cita;lang=ct
Menorca
Centre Insular de Menorca
Av. de Josep M. Quadrado, 17
07703 Maó
Telèfon: 971 17 73 33
Eivissa
Centre Insular d’Eivissa i Formentera
Via Romana, 81
07800 Eivissa
Telèfon: 971 17 70 67