23 juny 2022 <10aL>Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

Vicepresidència i la Fundació Bit potencien les activitats per fomentar vocacions STEM entre nines i joves NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Vicepresidència i la Fundació Bit potencien les activitats per fomentar vocacions STEM entre nines i joves

\ L’any passat més de 800 nines van participar de les activitats organitzades en el marc d’aquest programa

\ A Menorca es van realitzar les darreres activitats adreçades a centres educatius d'aquest curs, les quals es reprendran a l'inici del proper any lectiu

La Vicepresidència i Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, mitjançant la Direcció General d'Innovació i la Fundació Bit, impulsen el programa dirigit a fomentar entre nines i joves les vocacions relacionades amb les disciplines acadèmiques de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, conegudes amb l'acrònim STEM, incorporant noves activitats.

Aquesta iniciativa ha tingut un gran èxit de participació des del seu llançament el 2019. Només l'any passat més de 800 nines van assistir a les activitats organitzades, entre elles 50 accions de conscienciació, 10 activitats al FabLab Menorca i, entre d'altres, es va posar en marxa la campanya «Jo vaig esser una nina STEAM», a través de la qual es van aconseguir 2.938.524 visualitzacions.

El Pla per despertar vocacions STEM entre dones i nines està encaminat a revertir el fet que la xifra de dones graduades en aquests àmbits de coneixement és força més baixa que la d'homes (12,9 % davant del 36,6 %, segons dades de 2012 de l'INE). Per això es fa necessària una estratègia que fomenti la participació femenina en aquests estudis per equilibrar la proporció entre sexes i, així, augmentar el percentatge de persones graduades en matèries científiques i tecnològiques, per millorar el sistema educatiu i la participació en el sistema econòmic, en línia amb els objectius europeus.

Entre les principals actuacions duites a terme enguany en el marc del programa impulsat per la Direcció General d'Innovació hi ha les xerrades a centres docents, adreçades a l'alumnat i al professorat; l'impuls de clubs de lectura a les biblioteques; les exposicions, o la realització d'un estudi sobre Influència i interessos per les matèries STEM a les Illes Balears amb perspectiva de gènere, que es presentarà properament.

Precisament, aquest dimecres 22 de juny, es van fer xerrades a Menorca per despertar vocacions tecnològiques, sota el títol «Professions de futur», dirigides a les classes de 1r i 2n d'ESO de l'IES Maria Àngeles Cardona, de Ciutadella, i, al migdia, al CentreBit d'Alaior, la xerrada va ser seguida per agents d'ocupació i desenvolupament local (AODL) de diversos ajuntaments menorquins.

Les conferències van ser a càrrec de la gerent del CentreBit Menorca, Carmen Crespo, i de la coordinadora de l'àrea de Cibersocietat de la Fundació Bit, Bel Llodrà, que van exposar les tecnologies que actualment estan perfilant les professions presents i futures.

Aquesta xerrada ha estat la darrera activitat enfocada al foment de les vocacions STEM d'aquest curs escolar però, a la tornada de l'any lectiu, a partir del mes d'octubre i el desembre, s'estan preparant noves activitats com l'exposició de «Ciència i tecnologia en femení» o un concurs per visibilitzar referents STEM de l'àmbit més proper.

També dimarts, a la Biblioteca de Maó, el seu club de lectura va debatre la novel·la Màquines com jo, en què Ian McEwan explora la ciència ficció, activitat a la qual també van assistir Crespo i Llodrà.

Els clubs de lectura sobre llibres que versen sobre tecnologia els va posar en marxa la Direcció General d'Innovació a través de la Fundació Bit el 2019. Aquestes activitats es van aturar a causa de la pandèmia i es van reprendre el 2021, juntament amb la resta d'activitats de difusió de les vocacions STEM.

Bel Llodrà ha volgut posar en relleu que «és important parlar de tecnologia a totes les capes socials i més entre les mares i les padrines, assistents habituals dels clubs de lectura, que són les persones que influeixen més en les nines a l'hora de triar activitats extraescolars i possibles carreres professionals. Si es parla de tecnologia a casa, encara que sigui amb l'excusa d’haver llegit una novel·la, aquesta entrarà de manera més natural en les converses amb les famílies i els infants».

Llodrà ha afegit que «la lectura de llibres que aborden l'impacte social de la tecnologia, encara que sigui de ciència ficció, permet al lector reflexionar sobre l'estat o el futur de la tecnologia i què suposa per a la societat l'ús de tecnologies avançades, en aquest cas, l’ús quotidià dels robots».

Totes les reflexions al voltant del llibre Màquines com jo es poden llegir també en format fitxa a la web de la Fundació Bit, on qualsevol persona podrà treballar en algunes reflexions sobre l'impacte de la tecnologia i, en aquest cas dels robots, en la societat.

Tant les fitxes sobre CineTIC com les de LlibresTIC, realitzades a la Fundació Bit, estan a disposició de tothom per animar la societat a reflexionar sobre l'evolució i l'impacte de les tecnologies i constitueixen un recurs permanent per a docents.

L'evolució de l'ocupació al sector TIC en l'última dècada és vuit vegades superior al creixement de l'ocupació en conjunt. Mentre que l'ocupació de la Unió Europea ha crescut 6,3 punts en els darrers 10 anys, l'ocupació del sector TIC ho ha fet en més de 50 punts, segons dades d'Eurostar (2021). Viure a una illa també ha obert portes a aquestes oportunitats de feina perquè cada vegada més ciutats europees les estan oferint en remot segons dades recopilades per Talentup.io.