14 juny 2022 <10aL>Conselleria d'Educació i Formació Professional

Ja són un total de 174 les situacions d’aprenentatge publicades per l’equip redactor dels nous currículums LOMLOE NNota Informativa

Ja són un total de 174 les situacions d’aprenentatge publicades per l’equip redactor dels nous currículums LOMLOE

\ A la pàgina web de la Conselleria ja es poden descarregar aquestes noves situacions d’aprenentatge (SA) dels diversos nivells educatius

\ Les SA substitueixen les programacions didàctiques, estan plantejades com un repte per a l’alumnat i desenvolupen competències específiques d’una àrea o matèria

\ Es convida als centres a compartir els documents que estan elaborant per a la implantació dels nous currículums 

L’equip redactor dels nous currículums educatius de les Illes Balears continua treballant i ja té publicats a la pàgina web de la Conselleria d’Educació i Formació Professional un total de 174 materials curriculars en forma d’exemples de situacions d’aprenentatge (SA) per a totes les àrees i matèries dels diferents nivells educatius, amb la finalitat de facilitar la tasca del professorat en la implantació dels nous currículums.

Per etapes educatives, les situacions d’aprenentatge per a educació infantil ja arriben a les 14. En canvi, per als 3 cicles d’educació primària, n’hi ha 37; per a ESO, 82, i per a batxillerat, 56.  

Les SA substitueixen les programacions didàctiques, estan plantejades com un repte i desenvolupen competències específiques d’una àrea o matèria, a les quals són aplicables criteris d’avaluació. Aquestes situacions han de permetre als alumnes relacionar el resultat del seu treball amb l’assoliment dels objectius generals de l’etapa i amb l’aprenentatge d’altres àrees, matèries i àmbits del coneixement.

En aquests moments, l’equip redactor dels nous currículums educatius de les Illes Balears continua fent feina per arribar a les 189 situacions d’aprenentatge previstes. En aquest sentit, i a mesura que el Servei d'Ordenació Educativa els vagi validant, aquesta xifra s’anirà incrementant fins a comptar amb exemples corresponents a totes les assignatures dels nous currículums. Pròximament es publicaran les orientacions per al professorat i per a l'alumnat del treball de recerca de batxillerat.

A més de l’apartat de preguntes freqüents (FAQ), també s’ha posat a disposició de tota la comunitat educativa un apartat d’Aportacions de centres, en què des de la Conselleria se’ls convida a enviar i compartir amb la resta de la comunitat educativa el material que han elaborat.

Implantació progressiva dels nous currículums

El curs 2022-2023 s’implantaran els nous currículums a tots els cursos d’educació infantil i els cursos senars de primària, ESO, batxillerat i formació professional. El 2023-2024 serà el torn de la resta de cursos.

Per tal d’afrontar la tasca d’elaboració dels nous currículums, a més de disposar del personal actual del Servei d’Ordenació Educativa s’ha comptat amb la col·laboració de 53 professors (14 mestres de l'etapa d'infantil i primària i 38 professors d'educació secundària) en actiu de diversos centres educatius per completar i contextualitzar els currículums a la realitat de les Illes Balears, elaborar situacions d’aprenentatge per a les distintes matèries i dissenyar les matèries optatives pròpies, el treball de recerca de batxillerat i els currículums de llengua catalana.

Cal dir que amb els nous currículums desapareixen les programacions didàctiques anuals i el proper curs 2022-2023 només es mantenen per als cursos parells.  Per als cursos senars, la planificació didàctica com a resultat de la implantació dels aspectes curriculars de la LOMLOE farà servir situacions d'aprenentatge com a instrument curricular i serà suficient que els equips docents facin una previsió trimestral, a partir de la proposta pedagògica anual, dins de la concreció curricular.

Com a concepte, una situació d'aprenentatge proposa a l'alumne un repte que aquest haurà de resoldre mitjançant la realització d'un conjunt de tasques diverses per a les quals necessàriament haurà de dur a terme un aprenentatge concret. Aprendre és el veritable objectiu de la SA i per això és necessari que, a través de la realització de les tasques que inclou, l'alumne superi una o més dificultats. Cal tenir en compte que, si una SA es presenta sempre per a l'alumne com unes tasques que ha de realitzar, el docent l'ha de construir a partir dels criteris d'avaluació de les competències específiques que s'ha proposat que desenvolupi aquest alumne. Com tota situació didàctica, la SA s'ha de dissenyar en base a la promoció d'una motivació, el desenvolupament d'una o més competències específiques i la verificació, en base a les evidències recollides al llarg de la realització de les activitats, de l'assoliment dels criteris d'avaluació.

Els nous currículums impliquen un plantejament competencial, tant de l’ensenyament com de l’avaluació; es basen en un disseny universal d’aprenentatge (DUA) perquè resulti inclusiu per a tot l’alumnat; atorguen més autonomia als centres educatius, ja que seran aquests els que completaran els aprenentatges essencials i els adaptaran al seu projecte educatiu de centre; afavoreixen la multidisciplinarietat i les innovacions, i permeten organitzar de manera flexible les matèries, que es poden agrupar en àmbits fins a tercer d’ESO i desenvolupar-se en forma de projectes.

Flexibilització per una implantació progressiva

La Conselleria d’Educació i Formació Professional és conscient que els terminis per implementar aquests canvis són molt ajustats i per això s’ha treballat amb les direccions dels centres i amb la inspecció educativa en una proposta de flexibilització de la implantació dels nous currículums, dins del calendari establert per la llei orgànica, de forma que algunes de les tasques no s’hauran de tenir completades per a l’inici del nou curs, sinó que es podrà fer de manera progressiva al llarg del curs 2022-2023 o posar-les en marxa a l’inici del curs 2023-2024.

Per a més informació es poden consultar els següents enllaços:

Enllaç nous currículums: tn.caib.es/NousCVs.

Enllaç situacions d’aprenentatge: tn.caib.es/SA.

Enllaç preguntes freqüents: tn.caib.es/FAQ.

Enllaç aportacions de centres: tn.caib.es/CENTRES.