21 d’abril 2018 | <9ªL> Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme

Resultats de l'estudi l'"Impacte dels vehicles de lloguer a les Illes Balears" NNota Informativa

Resultats de l'estudi l'"Impacte dels vehicles de lloguer a les Illes Balears"

(Adjunta l'informe complet)
/ L'informe encarregat pel Govern en relació al rent a car a l'arxipèlag calcula que el mes d'agost de 2017 hi havia 74.200 cotxes llogats a les illes, el 87 per cent del total disponible.
/ Segons la memòria, el parc mòbil de residents de les Illes Balears és de 705.500 turismes, una de les taxes de vehicles per habitant més alta de tot l'estat.
/ L'informe insta el govern a continuar incentivant l'ús del transport públic i reconeix les dificultats per a establir limitacions a l'activitat.


L'informe "Impacte dels vehicles de lloguer a les Illes Balears", encarregat pel Govern a l'empresa Meteoclim, posa de manifest la necessitat de seguir avançant en mesures de mobilitat sostenible i que redueixin la utilització del cotxe, tant de turistes com de residents. En aquest sentit, reconeix les limitacions competencials i legislatives per a establir un límit dels rent a car i proposa incentivar l'ús del transport públic per part dels visitants.

La Conselleria de Turisme ha encarregat l'informe a l'empresa Meteoclim per a obtenir xifres concretes sobre el parc mòbil disponible i també la pressió que exerceixen a les carreteres de les illes, sobretot durant els mesos d'estiu. L'empresa encarregada de la investigació considera que la millora i promoció dels serveis de transport públic és una condició indispensable per disminuir els vehicles de lloguer i destaca algunes de les mesures impulsades per l'executiu com ara la limitació d'accés de cotxes a determinades zones.

Parc mòbil i ocupació

L'informe qüestiona la necessitat de l'elevat nombre de cotxes de lloguer que operen a les Balears cada estiu. Basant-se en les dades dels registres insulars d'empreses, activitats i establiments turístics, i dades sol·licitades directament a les empreses de lloguer de vehicles, l'estudi conclou que l'oferta de cotxes de lloguer sense conductor en el mes d'agost de 2017, moment de l'any on el parc mòbil de lloguer és més gran, era de 85.700 vehicles i l'ocupació calculada, segons la informació facilitada per les empreses era del 87%, uns 74.200 cotxes de lloguer. Cal tenir en compte que la dada del nombre de vehicles llogats és aproximada, ja que no totes les empreses han comunicat la seva ocupació.

El document elaborat per Meteoclim ressalta que el parc mòbil de residents de les Illes Balears és molt nombrós, amb un dels nombres de vehicles per habitant més alt de tot l'Estat. El parc mòbil resident contava l'agost de 2017 amb uns 705.500 turismes, i es trobava en augment accelerat.

Del total d'empreses que operen a les illes, 259 es trobaven inscrites als registres insulars a finals de 2017, amb un total de gairebé 76.000 vehicles registrats. Tot i que a les Balears operen més de 350 empreses, aproximadament el 80% dels vehicles de lloguer pertanyen només a 15 grans empreses.

Les grans empreses i la revenda de cotxes

A la memòria, MeteoClim calcula que el 76 per cent dels cotxes de lloguer disponibles a les illes són d'empreses que realment basen el seu negoci en la compravenda de vehicles nous que operen com a vehicles de lloguer poc més de mig any. Un model de negoci en què, segons apunta l'empresa, és més rendible com més vehicles es facin circular per les illes i ,afegeix ,baixen els preus per a aconseguir que circuli el major nombre de vehicles possible.

La recerca feta per l'empresa considera que determinats beneficis fiscals expliquen aquest model, ja que, l'acumulació de rebaixes i beneficis fiscals permet que el vehicle pugui ser revenut a un preu superior del d'adquisició. Segons les estimacions de MeteoClim, el total de turismes operats durant l'estiu de 2017 per grans empreses que es dediquen a la compravenda ascendeix a uns 64.900 cotxes.

Segons la consultora, s'observa que la majoria de vehicles de lloguer arriben en els mesos previs a l'estiu, mentre que surten per ser revenuts o ser destinats a lloguer en altres indrets de l'estat en els mesos posteriors a l'estiu i fins al gener de l'any següent.

Propostes per a disminuir el trànsit de cotxes i límits competencials

L'estudi també proposa mesures que podrien contribuir a disminuir el nombre de vehicles de lloguer circulant per les carreteres de les illes i especifica que si es volgués establir un límit, s'hauria de fer seguint criteris territorials i també de capacitat de càrrega de les carreteres.

La memòria de la recerca, reconeix les dificultats per a establir un límit de vehicles de lloguer per mor de les normatives estatals i comunitàries i, en qualsevol cas, especifica que si es volgués fer, caldria dimensionar el límit en el parc global de vehicles de les Illes i quant podria créixer el parc durant l'estiu.

Pel que fa a la imposició d'un límit en el nombre de cotxes de lloguer, la pertinença a la Unió Europea no permet discriminar els vehicles de les empreses de lloguer respecte dels vehicles particulars dels residents, ja que atemptaria contra la lliure circulació de mercaderies i el principi d'igualtat. Només es poden imposar restriccions quantitatives quan aquestes estiguin justificades per un interès general no econòmic. Així, caldria obrir un procés per notificar i justificar les mesures nacionals d'excepció a la Comissió Europea, basades en raons d'insularitat i territori limitat. Si bé, imposar un límit només sobre els vehicles de lloguer, i no la resta de vehicles, podria resultar discriminatori.