17 novembre 2023 Conselleria de Salut

Consum recorda: divendres negre, compra responsable

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

Divendres, 24 de novembre, serà el Black Friday, tot i que alguns comerços ja han avançat els descomptes

Divendres que ve, 24 de novembre, serà el conegut com a Black Friday, que enceta oficialment la temporada de compres de Nadal amb grans rebaixes. Es tracta d’un costum que, originari dels Estats Units, s’ha estès pertot arreu. La Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum fa les recomanacions següents per al Black Friday i el Cibermonday.

1. Revisar les decisions de compra

Abans d’aventurar-nos en el món dels descomptes, seria un bon moment per revisar si ens fa falta determinat producte. Elaborar una llista i un pressupost tancat pot ajudar molt.

2. Comparar és estalviar

Convé comparar els preus habituals dels productes de la llista per comprovar que el descompte aplicat és real. També convé comparar marques i companyies per saber les característiques que s’ofereixen en productes similars i quin s’ajusta més al que es necessita.

3. Tot i que és un període de rebaixes, les garanties són les mateixes

Encara que sigui un període d’ofertes especials, l’establiment està obligat a oferir el mateix servei postvenda: una rebaixa en el preu no implica una rebaixa en els drets del consumidor. Els productes oferts tenen les mateixes garanties legals de sempre.

4. El preu baixa, però la qualitat és la de sempre

5. S’ha de demanar i conservar el tiquet o la factura, ja que és la garantia de la compra, i s’ha de consultar la possibilitat de canviar l’article, perquè l’establiment no té l’obligació de canviar un producte que està en perfecte estat, llevat que així ho anunciï.

6. Convé comprar productes de consum preferentment en establiments adherits al Sistema Arbitral de Consum, ja que aquesta circumstància constitueix una garantia addicional per resoldre un hipotètic problema que es pugui tenir. Optar pel producte local estimula el comerç de proximitat i augmenta la competitivitat del comerç i del sector primari de les Illes Balears.

Si es compra a través d’Internet, s’han de tenir en compte les recomanacions següents:

7. Comprar sempre en llocs segurs. Si en una adreça web s’observa https en lloc d’http, la s significa que el lloc és segur. Una altra manera d’identificar una pàgina segura és l’aparició en la pantalla d’un cadenat tancat o una clau. Si es fa doble clic sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el certificat de seguretat.

8. Es recomana també comprovar el preu original del producte, si inclou l’IVA i si té despeses d’enviament o no, de manera que es pugui identificar quin és realment el descompte que es fa. Convé assegurar-se d’identificar la persona o entitat responsable de la pàgina web o entitat proveïdora (nom, domicili, CIF).

9. S’ha de recordar que tenim el dret de desistiment, del qual la persona consumidora ha de ser informada. Això permetrà, sense necessitat d’al·legar cap motiu i sense penalització, cancel·lar el contracte durant un termini mínim de catorze dies naturals comptadors des del dia que es rebi el producte.

10. S’ha de guardar una còpia de les operacions de compra fetes. En acabar l’ordre de compra haurà d’aparèixer una pàgina que resumeix l’operació (és aconsellable que els compradors se’n quedin una còpia, fins i tot en cas que es produeixi algun tipus d’incidència o operació fallida per error informàtic). Així mateix, en la legislació europea hi ha una sèrie de normes, reflectides en el Codi de drets en línia de la UE, que protegeixen els consumidors durant tot el procés de realització de la transacció en línia.

La Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum anima a tenir en compte altres elements a l’hora de comprar els productes, com valorar si en la producció s’han aplicat criteris de sostenibilitat, els efectes sobre el medi ambient, si l’etiqueta té informació mediambiental, si estan elaborats amb materials reciclables, l’embalatge, si s’ha usat impremta ecològica, etc.

Per a més informació:

  • Portal de Consum
  • Xarxes socials: @IBConsum
  • Telèfon gratuït d’atenció al consumidor: 900 16 60 00

Oficines de la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum:

  • Palma: 971 17 79 79
  • Maó: 971 17 73 33
  • Eivissa: 971 17 70 67