30 d’octubre 2023 Conselleria de Salut

La Direcció General de Consum recorda els serveis que inclou el contracte de transport aeri NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

La Direcció General de Consum recorda els serveis que inclou el contracte de transport aeri

Consum vol evitar pagaments innecessaris als consumidors, ara que s’acosta Nadal

El contracte del transport aeri és aquell mitjançant el qual la companyia es compromet a transportar el passatger i el seu equipatge, des d’un punt a altre, en el temps pactat. Així ho diu la Llei de navegació aèria. La Llei també diu que l’equipatge de mà i les compres fetes a l’aeroport s’inclouen en el contracte de transport aeri. En conseqüència, quan un passatger reserva i paga un vol, no es pot cobrar un suplement per aquest equipatge.

Per això, la Direcció General de Prestacions, Farmàcia i Consum recorda que la companyia ha d’oferir, sense cap cost addicional, les següents prestacions:

  • La targeta d’embarcament i qualsevol document contractual són gratuïts, formen part del contracte. No es pot cobrar per imprimir la targeta d’embarcament al passatger.
  • L’equipatge de mà, és a dir, tot el que la companyia permet pujar a l’avió al passatger, és gratuït, compres en tendes de l’aeroport incloses. No es pot cobrar la maleta de cabina. Les companyies han d’informar de manera clara de l’equipatge què consideren «equipatge de mà».
  • Un seient per passatger, gratuït. Les aerolínies no poden obligar els passatgers a seleccionar seient. Els menors d’edat han d’anar acompanyats pels pares o tutors. La companyia no els pot separar dels seus progenitors o tutors, ni poden obligar a seleccionar-ne seient.
  • El servei de cinturó de seguretat és obligatori i gratuït.
  • El serveis de bany i toaleta personal són obligatoris i gratuïts.
  • La Llei diu que la companyia ha de traslladar el passatger des d’un punt (aeroport de sortida) fins a altre (aeroport d’arribada), en el temps pactat. És a dir, la companyia ens ha de deixar a l’aeroport d’arribada a la hora establerta en el contracte. Els retards compten des de l’hora d’arribada, no de la de sortida. Si la companyia incompleix aquesta obligació, hi ha un Reglament Europeu que estableix una sèrie de compensacions al passatger per retards, cancel·lacions de vols i sobrereserves.
  • Els passatgers amb mobilitat reduïda tenen dret a ser atesos en relació amb la manca de mobilitat sense cost afegit. S’ha de demanar aquest servei amb antelació, normalment quan contractam el vol.

Serveis opcionals de pagament que pot contractar el passatger fora del contracte de transport aeri

  • Equipatge facturat. Els preus i el pes d’aquest equipatge són els que indiquen les tarifes i condicions de cada companyia.
  • Serveis de prioritat d’embarcament. Els passatgers poden contractar aquest servei addicional de pagament suplementari.
  • Servei d’elecció de seient. El passatger pot seleccionar un seient a l’avió, però ha de pagar un suplement. És un servei opcional. Si el passatger no selecciona un seient, la companyia ha d’assignar-n’hi un, sense cap cost.

A l’enllaç següent es pot obtenir informació addicional sobre el transport aeri de passatgers:

https://www.seguridadaerea.gob.es/es/ambitos/derechos-de-los-pasajeros/procedimientos-para-reclamar.

A l’enllaç següent es pot obtenir informació addicional sobre el transport aeri de passatgers i per reclamar els retards, les cancel·lacions de vols, les sobrereserves i els incompliments dels drets dels passatgers amb mobilitat reduïda, que són les incidències que corresponen a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria:

https://www.seguridadaerea.gob.es/es/ambitos/derechos-de-los-pasajeros/procedimientos-para-reclamar.

 

A l’enllaç següent trobareu el full de reclamació de Consum i el procediment per reclamar les incidències que no corresponen a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria, com les incidències amb l’equipatge, el cobrament per imprimir la targeta d’embarcament o per l’equipatge de mà; o per qualsevol altra incidència que no pertoqui a l’AESA:

https://www.caib.es/sites/consumidor/ca/opcions_reclamacions_de_consum/