15 setembre 2023 Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat

El Govern reclamarà a l’Executiu central una exempció per a totes les illes en l’aplicació del nou reglament sobre combustibles d’aviació tal com preveu el text del Parlament Europeu NNota Informativa

El Govern reclamarà a l’Executiu central una exempció per a totes les illes en l’aplicació del nou reglament sobre combustibles d’aviació tal com preveu el text del Parlament Europeu

El Govern de les Illes Balears reclamarà a l’Executiu central una exempció per a totes les illes fins a l’any 2030 en l’aplicació del nou Reglament europeu sobre combustibles d’aviació sostenible, per tal de garantir un mateix tractament a tots els territoris insulars com a compensació dels desavantatges de la insularitat, atesa la dependència de la mobilitat dels residents de l’arxipèlag del transport aeri i la seva incidència en els preus dels bitllets.

De fet, el text aprovat pel Parlament Europeu, a les seves consideracions, recull que “és fonamental que les regions europees menys connectades, com les regions insulars i ultraperifèriques, que sovint depenen de l'aviació com a únics mitjans de connexió, no es vegin afectades de manera desproporcionada per les obligacions derivades del present Reglament i que es garanteixi l'accés d'aquestes regions als béns i serveis essencials”.

“Amb la finalitat de contribuir a preservar la connectivitat aèria de les regions amb menys opcions de transport alternatives, s’ha de prestar atenció als possibles efectes de les disposicions del present Reglament pel que fa a l'assequibilitat, la competitivitat i els possibles augments de preus de les rutes aèries que connecten regions remotes i altres zones de la Unió”, afegeix el text.

El Govern de les Illes Balears, a través de la Conselleria d’Habitatge, Territori i Mobilitat, defensa que el transport aeri és clau per a la mobilitat dels residents a l’arxipèlag i per a aquest Govern. Des de la Direcció General de Mobilitat, es considera positiva la regulació de l’ús progressiu de combustibles sostenibles a partir del 2025 com a un avanç en la descarbonització en l'aviació, d'acord amb el compromís de descarbonització en les Illes que té aquest Govern.

No obstant això, també és considera prioritari que s’apliqui una exempció a les Illes Balears fins a l’any 2030, tal com s’estableix en el nou reglament per a les regions ultraperifèriques, com és el cas de les Illes Canàries. El Govern defensa que, tant en aquesta qüestió, com a d’altres que tenen a veure amb la insularitat, i no amb ser o no una regió ultraperifèrica, no hauria d'haver-hi un tractament diferent, i així es traslladarà al Govern d’Espanya.

El Govern defensa que la compensació dels desavantatges de la insularitat ha d'incloure les Illes Balears en tots els àmbits. Des de la Direcció General de Mobilitat, també s’apunta que l'elevat cost actual del biocombustible -entre tres i sis vegades superior al convencional segons l’Associació de Línies Aèries (ALA)- fa preveure un encariment dels preus dels bitllets d'avió, la qual afectaria la mobilitat dels residents a les Illes i la competitivitat de les empreses implantades a l’arxipèlag.